fbpx

Makeisten hiilijalanjälki: Case Finnsweet

Finnsweet on makeisten maahantuontiin ja tukkukauppaan keskittyvä konserni, jonka tunnetuimpia brändejä ovat mm. Porvoon Lakritsi ja Finlandia Candy. Lisäksi konserni palvelee kuluttajia ja yritysasiakkaita omien Karkkitori-myymälöidensä kautta. Vastuullisuus on keskeinen osa Finnsweetin strategiaa ja yhtiö pyrkii toimimaan alansa edelläkävijänä.

Yhtiössä on toteutettu kattava hiilijalanjälkilaskenta yhteistyössä Reforest Finland Oy:n kanssa. Laskennassa arvioitiin sekä koko Finnsweet-konsernin, että sen yhtiöiden, Porvoon Lakritsin, Finlandia Candyn ja Hansafoodin ilmastovaikutuksia. Vientitoiminnan ja gluteenittoman makeismarkkinan kasvu tuovat vastuullisuudelle vielä aiempaa enemmän painoarvoa, sillä kansainväliset asiakkaat odottavat yrityksiltä entistä tarkempaa päästö- ja vastuullisuusraportointia.

Raaka-aineiden vastuullisuudella on merkitystä kuluttajille

Karkkiteollisuuden vastuullisuustyöllä on myös laajempi merkitys, sillä kuluttajat arvostavat yhä enemmän tuotteiden alkuperää, raaka-aineiden vastuullisuutta ja eettistä tuotantoa. Porvoon Lakritsi on yksi Finnsweetin tunnetuimmista brändeistä, ja sen vastuullisuustoimet vaikuttavat suoraan kuluttajien mielikuviin koko konsernista.

Vastuullisuustyön merkitys kasvaa myös yhteistyökumppaneiden ja asiakkaiden vaatimusten myötä. Keskusliikkeiden kaltaisten suurten asiakasorganisaatioiden vastuullisuusvaatimukset kiristyvät, ja tietopyynnöt arvoketjussa ovat yleistymässä. Finnsweet varautuu muutokseen keräämällä systemaattisesti dataa omasta toiminnastaan, jotta se voi vastata vaatimuksiin tehokkaasti ja läpinäkyvästi.

Vastuullinen liiketoiminta kasvun kivijalkana

“Reforest toteutti hiilijalanjäljen laskennan konseptinsa mukaisella avaimet käteen -palvelulla, jossa Reforest toteutti tiedonkeräämisen asiakasyrityksen puolesta. Etenkin scope 3:n osalta tämä säästää paljon asiakkaan kallisarvoista aikaa ydinliiketoiminnan tekemiseen. Yhteistyö Finnsweetin kanssa sujui hyvin läpi prosessin ja voisi todeta, että on makeaa päästä tekemään yhteistyötä Finnsweetin kaltaisten toimijoiden kanssa,” toteaa Reforestin myyntijohtaja Jonne Haakana.

”Vastuullisuus ei ole Finnsweetille vain pakollinen velvoite, vaan kilpailuetu. Aktiivinen ilmasto- ja vastuullisuustyö tukee brändien tunnettuutta, vahvistaa asiakassuhteita ja luo pohjan kestävälle kasvulle kotimaassa ja kansainvälisillä markkinoilla,” toteaa Finnsweetin CFO Tamara Liimatainen.

Finnsweet Oy:n CFO Tamara Liimatainen ja Reforest Finland Oy:n Jonne Haakana