fbpx

Tuloksia vastuullisella hankinnalla – mistä liikkeelle?

Artikkeli on laadittu ValueSource Partners Oy:n Jenny Nybomin ja Reforest Finland Oy:n Atte Borgenströmin yhteistyönä.

Tervetuloa uuteen aikakauteen liiketoiminnassa – aikaan, jossa vastuullisuus ei ole enää valinnainen vaan olennainen ja välttämätön osa hankintoja. Yritysten menestys markkinoilla edellyttää nykyään vastuullisuuden kokonaistuntemista. Hiilijalanjäljestä puhutaan paljon, mutta vastuullisuus on paljon muutakin kuin pelkästään yrityksen päästöjen hallitsemista.

Vastuullisuus on entistä enemmän esillä myös hankintojen kanssa työskentelevillä ja korostuu entisestään tulevaisuudessa. Tällä hetkellä jo tarjouspyynnöissä nähdään runsaasti vastuullisuusvaatimuksia, joita voi olla jopa mahdotonta täyttää – varsinkin, jos et ole asiaan vielä perehtynyt.

Palvelumme

Jenny Nybom, Senior Consultant, ValueSource Partners Oy

Jennyllä on 20+ vuoden kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta, hankinnoista sekä toimitusketjusta erilaisissa liiketoimintaympäristöissä. Vastuullisuus kiinnostaa sen merkittävyyden ja kehitysmahdollisuuksien vuoksi.
Jenny on saanut kiitosta kyvystään yhdistää käytännön tekeminen ja teoreettinen viitekehys tarjoen täten yhteistyökumppaneille luontevan tavan oppia ja oivaltaa sekä saavuttaa tuloksia.

CSRD-direktiivi on jo täällä, mutta mitä se tarkoittaa?

Osaksi Suomen lainsäädäntöä hyväksytty Corporate Sustainability Reporting -direktiivi (CSRD) asettaa uudet velvoitteet sille, miten yritykset raportoivat kestävyydestään.

CSR-direktiivin voimaantulo velvoittaa yrityksiä tuntemaan arvoketjunsa entistä paremmin ja raportoimaan niiden vastuullisuudesta aiempaa yksityiskohtaisemmin. Tämä tarkoittaa, että yritysten on tehtävä perusteellista due diligence -työtä toimitusketjujensa kartoituksessa, tunnistettava mahdolliset riskit ja mahdollisuudet sekä varmistettava, että toimittajat täyttävät vastuullisuusvaatimukset.

Yritykset eivät voi enää tyytyä pintapuolisiin tarkastuksiin, vaan niiden on kyettävä osoittamaan konkreettiset toimet vastuullisuuden varmistamiseksi. Tämä lisää paitsi läpinäkyvyyttä myös luottamusta yrityksen ja sen sidosryhmien välillä sekä auttaa saavuttamaan pitkän aikavälin kestävän kehityksen tavoitteet.

Velvoitteiden täyttämisen lisäksi vastuullisella toiminnalla ja vastuullisuusraportoinnilla on lukuisia muita hyötyjä. Sen avulla voidaan vahvistaa yrityksen mainetta ja luotettavuutta markkinoilla, ja sen kautta pystytään vastaamaan paremmin muuttuvaan kilpailuun sekä parantamaan työnantajamielikuvaa – se saattaa olla jopa edellytys esimerkiksi ulkoisen rahoituksen saamiselle.

  • Hankintojen avulla voidaan edistää ympäristövastuullisuutta esimerkiksi valitsemalla ympäristöystävällisiä ja kierrätettäviä materiaaleja sekä suosimalla toimittajia, jotka noudattavat korkeita ympäristöstandardeja.
  • Sosiaalisen vastuullisuuden osalta hankintapäätöksillä voidaan tukea reiluja työoloja ja ihmisoikeuksien toteutumista valitsemalla toimittajia, jotka sitoutuvat eettisiin työolosuhteisiin ja työntekijöiden oikeuksiin.
  • Lisäksi taloudellisen vastuullisuuden näkökulmasta vastuullinen hankinta- ja yritysstrategia vähentää riskejä ja parantaa toimitusketjun läpinäkyvyyttä.

Nykyisistä hankintakäytänteistä kohti vastuullisempaa toimintaa

Vastuulliset hankinnat CSRD:n aikakaudella eivät ole vain lakisääteinen vaatimus, vaan ne tarjoavat myös kilpailukykyä ja parantavat yrityksen mainetta. Ensivaiheessa kyse on kilpailukyvystä.

Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa yrityksesi toimii ison pörssiyrityksen alihankkijana ja kuuluu näin välillisesti raportoinnin piiriin. Kannattaa siis ottaa ensimmäinen askel kohti vastuullisempia hankintakäytäntöjä ja varmistaa, että organisaatiosi on valmis vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin.

Käytännössä yrityksesi tulisi ymmärtää ulkoisten ja sisäisten tekijöiden vaateet (esim. CSRD, UN17, asiakasvaateet), mitä ne yrityksessäsi tarkoittavat ja miten niitä viedään käytännössä eteenpäin yrityksen omassa organisaatiossa ja arvoketjussa. Ketkä arvoketjun toimijat on tunnistettu olennaisiksi, ja miten toimittajia johdetaan vastuullisesti?

Yhteenvetona todettakoon, että yrityksesi tulisi ymmärtää eri tahoilta tulevat vaateet ja velvoitteet, vetää ne yhteen, analysoida ja tehdä sitten suunnitelma, miten asioiden kanssa edetään ja kuka vastaa mistäkin.

Vastuullisen arvoketjun hyötyjä ovat esimerkiksi seuraavat:

  1. Ne vahvistavat yrityksen mainetta ja brändiä, sillä yhä useammat kuluttajat ja liikekumppanit arvostavat ja vaativat vastuullista toimintaa. Vastuullisuudesta viestiminen ja läpinäkyvät käytännöt lisäävät asiakkaiden luottamusta ja sitoutumista.
  2. Ne voivat edistää innovaatioita. Eettisten ja ympäristöystävällisten materiaalien ja teknologioiden kehittäminen ja käyttö voivat avata uusia markkinoita ja liiketoimintamahdollisuuksia.
  3. Ne voivat johtaa kustannussäästöihin, kun resurssitehokkuus paranee ja hukkaa vähennetään. Esimerkiksi energiatehokkaiden tuotteiden ja prosessien valinta voi pienentää energiakustannuksia ja vähentää ympäristövaikutuksia.
  4. Ne parantavat riskienhallintaa ja vakauttavat toimitusketjua ja sitä kautta yrityksesi tuotantoprosessia. Loppuasiakas saa hankkimalleen tuotteelle lisäarvoa vastuullisen toimitusketjun kautta.

Kaiken kaikkiaan vastuullisuus hankintaketjussa ei ole nykyisin enää eettinen valinta vaan puhtaasti strateginen etu, joka voi tuoda merkittäviä liiketoiminnallisia hyötyjä. Se auttaa yrityksiä varautumaan tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin sekä tukee kestävän ja vastuullisen liiketoiminnan kehittämistä.

Miten edetä kohti vastuullista arvoketjua?

Jotta muutoksia voidaan tunnistaa ja toimeenpanna, on ensin arvioitava ja ymmärrettävä nykytilanne eli selkeyttää,

  • kuinka hyvin tunnet arvoketjusi, sen riskit ja vaikutukset omaan toimintaasi
  • onko arvoketjusi (toimittajat) kategorisoitu tai käyty muutoin läpi
  • onko vastuullisuutta jo integroitu arvoketjun prosesseihin – toimiiko integraatio, ja voiko jo olemassa olevia prosesseja ”monistaa”
  • onko yritykselläsi riittävästi osaavia resursseja asian eteenpäin viemiseksi.

Kun ns. alkukartoitus on tehty, voidaan siirtyä konkreettiseen tekemiseen, joilla varmistetaan toimitusketjun vastuullisuuden peruspilareita:

  1. Vastuullisuusstrategia – Varmistetaan, että yritykselläsi on suunnitelma ja ymmärrys vastuullisuustilanteesta omassa toimintaympäristössä. Varmistetaan, että yrityksen hankintastrategia on linjassa yrityksen vastuullisuusstrategian kanssa.
  2. Luodaan kriteeristö vastuulliselle hankinnalle – Kun vastuulliselle hankinnalle on luotu kriteerit ja hankintaprosessit ovat kunnossa, on arvoketjun vastuullisuuden hallinta selkeää ja kustannustehokasta. ​Toimittajalle on myös tärkeää ymmärtää, mitä vaaditaan ja miten toimittajaa mahdollisesti mitataan vastuullisuuden osalta.
  3. Tiedostetaan, mitä toimittajan vastuullisuudesta tulee tietää – CSRD tuo mukanaan uusia velvoitteita arvoketjun vastuullisuuden osalta. Velvoitteiden (esim. lainsäädäntö ja asiakasvaade) tunteminen on äärimmäisen tärkeää pitkäjänteisen ja kannattavan liiketoiminnan varmistamisessa.
  4. Luodaan tai päivitetään toimintaohjeet (Code of Conduct) – Toimintaohjeet tai code of conductit raamittavat vastuullista hankintaa ja ovat olennainen osa hankintojen riskienhallintaa.​ Sidosryhmille on tyypillisesti oma ohjeistuksensa eli Supplier Code of Conduct.
  5. Sisällytetään toimittajasopimuksiin vastuullisuuteen liittyvät ehdot​ – Toimittajasopimukseen asetetut vaatimukset vastuullisuudelle ovat isossa roolissa. Vaatimusten määrittämisessä on hyvä tunnistaa omien vaatimusten lisäksi myös asiakkaiden ja muiden sidosryhmien vaatimukset sekä luonnollisesti lakisääteiset asiat. Toimittajasopimuksia voidaan tehdä eri tasoisia sen mukaan, kuinka kriittinen toimittaja on ja mikä on toimittajan liiketoimintaympäristö.

Kuulostaako haastavalta tai jopa pelottavalta?

Valmistautuminen kannattaa aloittaa viivyttelemättä – vastuullisuudessa edetään askel kerrallaan. Edellä listasimme TOP 5 -vinkit, mistä lähteä liikkeelle. Tähän haluamme kuitenkin lisätä vielä kuudennen vinkin, joka kuuluukin:

  • Kaikkea ei tarvitse osata itse – saat apua hankinnan ammattilaisilta, ValueSourcelta ja Reforestin vastuullisuusasiantuntijoilta. Usein asiantuntijan osaamisen hyödyntäminen heti lähtötilanteessa esimerkiksi alkukartoituksen muodossa lisää huomattavasti ymmärrystä vastuulliseen hankintaan ja tehostaa yrityksen hankintaprosessien vastuullisuutta.
Atte Borgenström Reforest Finland

Atte Borgenström, toimitusjohtaja Reforest Finland Oy

Atte on kokenut asiantuntija yritysten vastuullisuusraportoinnissa sekä hiilijalanjäljen määrittämisessä. Atte on tehnyt konsultointia vastuullisuusasioissa sadoille yrityksille, lähtien pienyrityksistä aina pörssiyrityksiin asti.  Erityisesti hän on saanut kiitosta ymmärrettävyydestä ja konkretiasta.